Det är nog ytterst få personer som aldrig behövt kontakta en support eller kundtjänst någon gång i sitt liv. Inom IT är support ett väldigt vanligt yrke. Hos till exempel alla telebolag, nätägare, serverhallar, elektronikkedjor med mera finns en support.
Att arbeta inom support
Som supporttekniker arbetar man med att hjälpa kunder som har frågor om IT eller datorer. Det kan vara allmänna frågor, någon kan ha frågor om vilken produkt man bör välja, och vissa har problem med en köpt produkt. Att vara supporttekniker kan alltså vara ett ganska omväxlande jobb.
Arbeta på kontor eller hemifrån
Som supporttekniker kan man ofta arbeta på kontor, eller hemifrån. En fördel med att arbeta på kontor är att man i regel kan fråga en kollega om man är osäker på något. Jobbar man hemifrån får man återkomma till kunden, eller koppla denne vidare till en annan kollega. Det finns också vissa supporttekniker som åker ut till privatpersoner samt företag som fått tekniska problem. Här kan supporten se över på plats vad som är fel, samt eventuellt avhjälpa felet. Den här typen av support är allra vanligast om det rör sig om olika hårdvaruproblem, svårigheter med inkoppling, nätverksproblem eller liknande.